divendres, 20 de març del 2020

Rutines i hàbits a 0-3 anys

Aquesta vegada el blog queda en mans d'una gran professional que vol compartir amb nosaltres una reflexió sobre aquesta temàtica tan important a la primera infància: 


El meu nom és Maria Ginard. Actualment som l’educadora de referència de l’aula dels nadons a Xin-Xirineu. 

Penso que el món de la infància és un àmbit al que, fins fa poc temps, no li hem donat la importància que es mereix i requereix. És l’etapa a partir de la qual es fonamenten les bases del futur dels nostres infants. Per això, vaig decidir formar-me en aquest àmbit,  cursant el Grau Superior d’Educació Infantil, i així poder aportar el meu granet d’arena en aquest sector.
Després de treballar un temps al primer cicle, 0-3 anys, la meva motivació va anar en augment i vaig decidir cursar la carrera. A dia d’avui, som mestra en Educació Infantil i Especialista Universitària en Atenció Primerenca.
En aquesta nova entrada al blog volem parlar de la importància dels hàbits i rutines a l’etapa d’infantil, especialment a la que ens afecta a nosaltres, 0 - 3 anys.  A més, farem una petita pinzellada del nostre dia a dia perquè pugueu conèixer com estan presents a Xin-Xirineu.
Molt sovint ens trobem famílies que es sorprenen en veure el que fan els seus fills quan es troben al centre. Comentaris del tipus: “no em puc creure que s’adormi tot/a sol/a”, “a casa no arracona les joguines”, etc.  són més freqüents del que us penseu! (Aquí és quan nosaltres també ens sorprenem del que ens expliquen de casa...) Però, a què es deu això? A Xin-Xirineu ho tenim clar, el nostre dia a dia s’organitza a través de rutines i hàbits que els infants van adquirint, cada un al seu ritme, sempre deixant marge a la innovació, a la possibilitat d’aturar-nos i gaudir de situacions noves i espontànies.
Primer cal diferenciar què són els hàbits i que són les rutines, ja que són conceptes que sovint en parlam  indistintament quan no són el mateix. 
Segons el Diccionari d'Estudis Catalans: 
  • Hàbit: costum, disposició adquirida per la repetició d’un mateix acte.  En definitiva, un hàbit seria una manera d'actuar que s'adquireix per repetició.
  • Rutina: costum pres de fer una cosa d’una certa manera. Així, un rutina seria com es fa una cosa en concret de manera automàtica.
Per tant, hi ha paraules que seran claus en aquesta temàtica: repetició, temps, constància, regularitat...
Les rutines i els hàbits són molt importants  ja que  proporcionen seguretat i tranquil·litat, comoditat, ajuden a orientar, anticipar i preveure tot allò que vendrà. La successió de fets i activitats que es van repetint dia rere dia seran les pautes que tindrà l’infant per captar i conèixer els ritmes diaris i situar-se en l’espai i el temps.
A més, cal donar-los temps, anticipar-los cada vegada que canviem d’activitat i respectar al màxim el seu ritme. És una manera de fer-los partícips del dia a dia al centre fins que arriben a fer-ho per ells mateixos.
A continuació, trobareu un breu resum d’alguns hàbits i rutines que els nostres infants han anat adquirint a Xin-Xirineu tot potenciant la seva autonomia. Una frase que defineix molt bé el nostre dia a dia és: CADA DIA ÉS IGUAL, PERÒ DIFERENT.
Al matí, els infants arriben i deixen les seves pertinences al penjador. Es lleven la jaqueta i treuen la botella d’aigua per deixar-la a la caixa corresponent. Es deixa a cada infant el temps que necessiti ja que cada un té un ritme diferent i d’altres necessiten l’ajuda de l’adult. A vegades, també s'ajuden entre ells mateixos. D’aquesta manera potenciam la seva autonomia.

Quan és el moment de recollir les joguines o material de les diferents activitats fem servir una cançó. Els infants ja saben que quan la cantem és hora d’arraconar i una vegada tot és al seu lloc s’asseuen a la paret per donar pas a la següent activitat. Els nadons, per imitació dels més grandets també comencen a fer-ho i a ser conscients d’aquest moment.

A les sessions de psicomotricitat: cada infant es treu les sabates per posar-se els calcetins de psicomotricitat. L’adult sempre hi és present per ajudar a aquells que ho necessiten, sobretot al grup de 1-2 anys. Una vegada acaba la sessió de psicomotricitat, ens ajuden a arraconar matalassos i diferents materials. 




Tots aquests hàbits que han anat adquirint a poc a poc fan que els infants per ells mateixos, necessitin portar un ordre i siguin “exigents” a l’hora de col·locar les seves pertinences per tal de fer-ho el millor possible. Moltes vegades ens sorprenen amb imatges com aquesta deixant les sabates ben col·locades  a l’hora del descans després de dinar. Un ordre, que a vegades, ni les educadores seguim.
El moment de les sortides també és ple d’hàbits, com seure tots al banquet, trones, a terra o les cadires de l’entrada esperant que els familiars els venguin a recollir. Parlant del que hem fet aquell dia i dient-nos adéu.  


En els processos d’adaptació és quan més ens adonam de la importància d’aquests hàbits. Els infants nouvinguts no es senten segurs només per el desconeixement de les persones i l’espai en si, sinó també pel desconeixement de la seqüència d’accions que guiarà el seu dia. Ells necessiten temps per conèixer la rutina de Xin-Xirineu i adquirir uns hàbits. Però d’això en parlarem a una nova entrada!

El que és cert és que a Xin-Xirineu no tenim cap "superpoder" que faci que es comportin diferent que a casa. Simplement tenim una organització basada amb les rutines.

No és cap novetat la importància que tenen, Aristòtil ja afirmava: 
SOM EL QUE FEIM REPETIDAMENT

Bibliografia:


Quines rutines seguiu a casa o al vostre centre educatiu? 
Els infants participen del recollir?
Sou constants en seguir les mateixes rutines?
Observau quins hàbits van adquirint els vostres infants, dia rere dia? 

2 comentaris:

  1. El nostre fill Joan té poc més de 5 mesos i ja, desde ben petit, intentam que segueixi una rutina. Fa poc que va començar a l'escoleta i durant els pocs dies que duia ja havia agafat una rutina d'aixecar-nos a casa, dormir i berenar a l'escoleta a la mateixa hora. Aquests dies de confinament hem intentat seguir amb la mateixa rutina que havieu iniciat a l'escoleta ja que considerem, com vosaltres, que el fet d'adquirir uns hàbits i rutines de petits els dóna tranquil•litat i seguretat; i a nosaltres els adults també.
    Moltes gràcies per la feina que feieu i per la informació que ens aneu transmetent dia a dia.
    Ens veiem aviat

    ResponElimina
  2. Molt bona entrada, ja que no hi ha res millor que uns bons hàbits i rutines. Jonh Bargh, professor de la Universitat de Yale, explica molt clarament la importància de que els infants vagin automatitzant totes aquestes rutines explicades anteriorment, ja que tot allò que l’infant fa sense pensar va formant la seva PERSONALITAT!!! Enhorabona a n’aquest GRAN equip!!!! Esperem que poguem seguir molt aviat aquesta rutina!!! Ànims

    ResponElimina

Moltes gràcies pels comentaris/aportacions!!