dimecres, 29 d’abril del 2020

La panera dels tresors

De nou, el blog queda en mans de na Maria Ginard, una gran professional que vol compartir amb nosaltres una petita explicació sobre aquesta proposta que a Xin-Xirineu i, més en concret, al seu grup de nadons està tan present: 
El joc és una activitat que sorgeix naturalment en els infants i constitueix una manera peculiar de relacionar-se amb l’entorn. Moltes vegades es pensa que el joc és una pèrdua de temps però és mitjançant el joc que els infants descobreixen les seves possibilitats, aprenen a conèixer el món que els envolta i interpreten la realitat, assagen conductes socials i assumeixen rols, aprenen regles i regulen el comportament, exterioritzen pensaments, descarreguen impulsos i emocions i també satisfan les seves fantasies. Totes aquestes raons ens porten a considerar el joc com una de les activitats bàsiques durant la infantesa, indispensable per al desenvolupament psicomotor, intel·lectual, afectiu i social dels infants.
Per tant, es considera que el joc no és simplement un entreteniment per als infants, sinó que és també un dinamitzador del seu desenvolupament i un instrument privilegiat per a l’aprenentatge.  
Podem trobar diferents tipus de joc però avui parlarem d’un que està especialment pensat pels nadons; La Panera dels Tresors. 
Si pensam una mica amb el tipus de materials que utilitzen els nostres infants, ens adonarem que pràcticament tot el que els oferim és de plàstic (biberó, mossegador, plat, coberts,...). El plàstic els proporciona molt poca informació sensorial. La panera suposa una proposta per oferir diferents materials naturals o del seu entorn proper. 
ORIGEN
 
La panera dels tresors va ser dissenyada per Elionor Goldschmied l’any 1981, encara que la va anar revisant i modificant durant els anys següents. És una activitat que consisteix a situar a terra una panera plena d’objectes de manera que els infants hi puguin accedir fàcilment i explorar-los sensorialment
OBJECTIUS
Alguns dels seus objectius són:


  • Desenvolupar els sentits.
  • Oferir la possibilitat d’aprendre per descobriment.
  • Afavorir la coordinació ull-mà-boca.
  • Augmentar la capacitat d’atenció.
  • Desenvolupar la capacitat d’exploració.
És una activitat pensada per posar en pràctica quan els infants ja són capaços d’estar asseguts una estona (5-6 mesos aprox.), i és recomanable deixar-la d’utilitzar quan ja comencen a caminar.
OBJECTES
Els objectes que hi podem trobar no han de ser joguines comercials o de plàstic, més bé hi trobem materials naturals i matèries primeres transformades, per exemple una cullera de fusta. 
La panera ha de contenir uns 60 objectes quotidians que s’han d’anar renovant, no s’han d’oferir tots de cop. És a dir, hi haurà materials que es mantindràn a cada proposta i altres que aniran rotant. 
A continuació vos oferim un llistat amb diferents materials per si vos ve de gust crear la vostra pròpia panera.

  • Objectes naturals: castanyes,  nous, trossos de suro, llimones, troncs,...
  • Objectes de materials naturals: taps de suro, pilota de llana, flauta de canya, raspall de dents,...
  • Objectes de fusta: caixes petites, cullera, cullerot, bol, pinces de la roba, cilindres,...
  • Objectes metàl·lics: culleres, motllos de pastís, picarols, colador, embut, llaunes tancades amb arròs,...
  • Objectes de pell, roba o goma: bossa, pilotes de grandàries i textures diferents, bosses amb herbes aromàtiques, tap de banyera amb cadena,....
  • Objectes de paper i cartró: tubs de cartró, paper xarol, caixes de cartró,...
  • Objectes de vidre: pom d’armari, pots petits, mirallet,...
Segons els objectes es poden proposar paneres temàtiques. Per exemple, amb materials propis de cada estació o amb objectes de formes concretes.  

Panera amb objectes rodons i esferes

 I aquí vos deixam alguns exemples més de paneres: 





CONEIXIEU AQUEST RECURS? 
EN TENIU UNA A CASA O A LA VOSTRA AULA DE NADONS? 
VOLEU COMPARTIR ALGUNA INFORMACIÓ MÉS SOBRE AQUEST TEMA?  
PROVAREU DE FER-NE UNA? SI ÉS AIXÍ, ESPERAM ALGUNA IMATGE!
 
Bibliografia:

       Romero Rosales, V. i Gómez Vidal, M. (2009). El joc infantil i la seva metodologia. Altamar.

       Estremera, L. (2020). Materiales y Recursos para Aprender Jugando. [En línia] Escuela Bitácoras. Disponible a: https://escuela.bitacoras.com/aula/materiales-recursos-aprender-jugando/

  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Moltes gràcies pels comentaris/aportacions!!